Як волинські гіперлокальні медіа писали про війну і хто фігурували в текстах – результати квітневого моніторингу 2022

Дві третини публікацій (а точніше – 62%) гіперлокальних волинських медіа були присвячені темі війни. У них лише в 1/5 випадків фігурували жінки, решта контенту – про чоловіків і за участю чоловіків. Такими є дані моніторингу, проведеного 11-17 квітня 2022 р.

Його метою було проаналізувати, про що писали медіа, хто частіше фігурували в текстах, чи ретранслювали вони стереотипний контент про жінок і чоловіків і наскільки вживаними є фемінітиви на позначення посад, професій жінок.

Дослідженню підлягав контент Ковельської міськрайонної газети «Вісті Ковельщини», Маневицької районної газети «Нова доба», Любешівської районної газети «Нове життя», Камінь-Каширської районної газети «Полісся», Володимир-Волинська міськрайонної газети «Слово правди», а також онлайн-видань районного значення – «БУГ», «Ковель.район», «Кордон», «Рожище.район», «Шацьк.район».

Війна суттєво вплинула на ситуацію в медіасередовищі. Однак усі 10 видань, які ми аналізували, працюють у штатному режимі. Жодна газета не перейшла на чорно-білий друк. Більше того, кількість розміщених матеріалів у медіа-мережі «Район. in.ua» зросла удвічі.

Окремі видання запровадили свої традиційні рубрики, які тематично окреслюють ті чи інші військові теми. Наприклад, «Україна переможе: позитивні новини чергового дня героїчної боротьби з окупантом» (БУГ), «Реакція світу на війну росії проти України», «Перші шпальти світової преси про війну в Україні», «Ситуація щодо російського вторгнення в Україну» (мережа сайтів Район.іn.ua). Багато новин стосувалися безпекової ситуації на Волині, допомоги вимушено переселеним через війну, того, як людей об’єднало бажання допомагати і як вони забезпечують фронт гуманітарної допомоги.

У друкованих ЗМІ лише у матеріалах «Слова правди» кількість жінок і чоловіків відносно збалансована і видання у 100% вживає фемінітиви (як і «Нове життя» та «Полісся»). На сторінках газети «Нова доба» жінки присутні у 29% випадків, однак в усіх матеріалах ті чи інші теми коментують лише чоловіки.

Для збільшення натисніть на зображенні

Матеріали про війну складають приблизно ¼ частку контенту газет. Чимало з них розповідають про прощання із загиблими військовими, організацію роботу волонтерської допомоги на місцях та відправку гуманітарних вантажів. Експерток та героїнь у них дуже мало – 25 та 22 % відповідно. Серед експерток в основному йдеться про посилання на коментарі Уповноваженої з прав людини Людмили Денісової та волонтерок.

Для збільшення натисніть на зображенні

«Лайфові» матеріали наявні у всіх газетах, однак, їх кількість значно зменшилася. Багато матеріалів розповідають про загиблих бійців, у них використовуються спогади рідних та знайомих про військових.

Найбільше чоловіків – у матеріалах про політику та аспекти, повязані з бойовими діями. Жінки найчастіше коментували питання культури, волонтерства та благодійсності.

В газеті «Полісся» було опубліковано тематичний матеріал "Катовані, але не скорені". У ньому йдеться про те, як росіяни поглумилися над українськими полоненими військовими дівчатами, поголили їм голови, використано також фото жінок.

За результатами квітневого моніторингу, враховуючи три критерії – наявність гендерного балансу (співвідношення жінок і чоловіків) та фемінітивів, найбільш гендерно-чутливе видання – «Слово правди» (63%). На другій позиції – «Нове життя» (51%)

Для збільшення натисніть на зображенні

В інтернет-виданнях, як і в друкованих, чоловіки переважають і  як експерти, і як герої у матеріалах політичного характеру, тих, які стосуються економічного сектору, питань війни та армії,  кримінального характеру.  Закономірно, що у військовий час значно зменшилася кількість матеріалів про спорт. Але традиційно чоловіки у цій темі переважають і тут показник їх представленості досить високий – 83 %.

Найчастіше жінки коментували питання, які стосуються сфер соціальної політики (40 %), культури (30 %), медицини (25 %), волонтерства (30%) . Найбільше героїнь також у тематиках щодо волонтерства та благодійності, медицині.

Значно зменшилася кількість матеріалів про різні правопорушення та кримінал. Експерток і героїнь тут фактично однаково – майже по 50 %.

Сайти використовують багато контенту з офіційних джерел. Ні стереотипів, ні сексизмів не виявлено.

Частка використання фемінітивів у порівнянні з минулим моніторинговим періодом знизилася. Багато посад урядовиць, політикинь зазначено з використанням маскулінитивів. Лише в одному виданні «Кордон» їх узагалі не виявлено. До слова, аналогічно, як і у лютому. Але тут слід додати, що «Кордон» загалом розміщує надзвичайно малу кількість матеріалів, а інколи й навіть не щодня.

Найчастіше траплялися фемінітиви: «директорка», «пенсіонерка», «речниця», «депутатка», «українка». У чоловічому роді щодо жінок застосовувалися дуже часто маскулінитиви у високих посадах:«міністр», «віце-прем’єр міністр»,  «начальник», «заступник», «головний лікар», «головний координатор», «прессекретар», «Уповноважений з прав людини».

Для збільшення натисніть на зображенні

Видання «Район.Ковель», «Район. Рожище», «Район.Шацьк» часто використовували офіційні матеріали для підготовки статей про війну, а також, найімовірніше використовували переклад з іноземної мови матеріалів у рубриці «Перші шпальти світової преси про війну в Україні». У всіх них фактично без винятків вживаються лише маскулінитиви в означенні посад жінок, а подекуди зміст цих матеріалів дуже важкий для сприйняття.

Ці три видання щоденно розміщували по 2 чи 3 матеріали, які дуже великі за обсягом, і стосується вище окресленої тематики, а також реакції світу на війну в Україні, хроніці подій за черговий день війни. У всіх них фактично у 90% використовувалися маскулінитиви.

Загалом матеріалів у контексті війни з росією в інтернет-виданнях більше, аніж у друкованих, - 69%.

Щодня онлайн-медіа писали про загибель військових та прощання з ними у рідних населених пунктах, безпекову ситуацію на Волині, розміщували звернення Президента України Володимира Зеленського, розповідали про гуманітарні штаби, організацію волонтерської допомоги в громадах області, життя вимушених переселенців.

Жінок-експерток лише 20%, героїнь ще менше – 18%. В основному жінки у матеріалах – це політикині, які мають високі посади і в Україні, і в інших країнах. Чимало жінок і у темі забезпечення гуманітарного тилу. Серед героїнь – це здебільшого рідні військових та ті, які переживають найстрашніші жахи війни.

Для збільшення натисніть на зображенні

У цьому моніторинговому періоді видання «Кордон» лідирує за індексом гендерної чутливості. До слова, у лютому цей сайт був за цим показником на останній позиції. На другому місці – «БУГ». Видання мережі «Район. in.ua», які майже завжди утримували перші позиції, у цьому місяці їх втратили.

Для збільшення натисніть на зображенні

Загальний Індекс гендерної чутливості волинських медіа у квітні 2022 року склав 42%.  Ознайомитися з підсумковими результатами лютневого моніторингу гіперлокальних медіа усіх регіонів України (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу.

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів гіперлокальних медіа відбувається в межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Незалежною громадською мережею прес-клубів України

 
kaz-news.ru | ekhut.ru | omsk-media.ru | samara-press.ru | ufa-press.ru