Короткий огляд результатів моніторингу за серпень 2012 р.
Виборча кампанія на Волині ще до початку її офіційного старту набрала виразного маніпулятивного забарвлення. Використовуючи різноманітні технології, політичні партії і політики не оминають своєю увагою і місцеві медіа, які на сьогодні є одним із основних джерел донесення інформації до потенційного виборця.
З метою вивчення ситуації щодо використання медіа-маніпуляцій суб’єктами виборчого процесу і дотримання професійних стандартів журналістики, у серпні 2012 р. Волинський прес-клуб розпочав медіа-моніторинг регіональних засобів масової комунікації (ЗМК). Загалом було проаналізовано 185 публікацій на виборчу тематику в друкованих виданнях, 110 випусків новин на телебаченні і 138 на радіо, 194 повідомлення в інтернет-виданнях.
Результати проведеної роботи показали, що найбільше політичної «джинси» міститься в друкованих виданнях, найменше – в ефірі місцевих радіо і телебачення.
Друковані видання
Моніторингу підлягали газети «Волинь-нова», «Волинська газета», «Відомості.ua», «Віче-інформ», «Вісник і Кº», «Луцький замок», «Сім’я і дім», «Аверс ПРЕС».
Зі 185 публікацій близько 80 матеріалів мають ознаки замовності. Найбільш «джинсовими» є газети «Віче-інформ», «Волинська газета», «Луцький замок» і «Сім’я і дім». І хоча загальна кількість публікацій на виборчу тематику в кожному із цих видань незначна (від 17 до 7), однак майже усі вони мають ознаки замовності (тобто – більше 90% від загальної кількості). Водночас у газетах «Відомості.ua» і «Вісник і Кº» близько половини матеріалів позначені як реклама – знаком оклику в кружечку і рубрикою «Політична реклама» відповідно. Найменше відсоткове співвідношення рекламних політичних публікацій, маркованих зірочкою і «джинси» у газеті «Волинь-нова» (3 із 74). Газета «Аверс ПРЕС» загалом не містить публікацій на політичну тематику.
(дані таблиці в кількісному співвідношенні)
Варто зазначити, що й маркування кружечками та зірочками не можна вважати задовільним, оскільки розміри цих позначок досить часто надто малі, аби їх можна було розпізнати з першого погляду, особливо, коли заголовок виписано великими літерами. Як приклад належного позначення рекламних матеріалів – виведення їх в окрему рубрику «Політична реклама» виданням «Вісник і Кº».
Електронні ЗМІ
Радіо і телебачення – це ті засоби масової комунікації на Волині, у яких найменше інформаційних повідомлень з ознакою замовності. З усієї кількості випусків новин (248) на телеканалі «Нова Волинь» і ТРК «Аверс», радіо «Луцьк», «Волинське радіо», радіо «СіД FM» лише 21 повідомлення мало виразні ознаки політичної «джинси». При чому, таких матеріалів абсолютно не зафіксовано на радіо «Луцьк».
Інтернет-видання
На сьогодні інтернет-видання і досі не занесені до категорії ЗМІ, а отже, на них де-юре, не може поширюватися дія чинного законодавства. Однак он-лайн-медіа посідають одне з чільних місць серед усього розмаїття засобів масової комунікації (ЗМК), а журналісти мають такі ж права й обов’язки, що й журналісти інших ЗМІ.
Приємною несподіванкою цьогорічної «участі» інтернет-видань у виборчому процесі стала поява маркованих зірочкою матеріалів, чого не спостерігалось у попередні роки. Серед усіх видань, матеріали яких підлягали моніторингу – «Волинські новини», «Волинська правда», «ВолиньPost», «Під прицілом», «Перець Волинський», – таке маркування першими започаткували «Волинські новини», а підхоплена ініціатива була «Волинською правдою» та виданням «ВолиньPost».
У відсотковому співвідношенні використання політичної «джинси» переважає в інтернет-видання «Під прицілом» (42,8% від загальної кількості новин на виборчу тематику), найменше таких публікацій – у «Перця Волинського» (11,4%). В інших видань рівень використання матеріалів з ознаками «джинси» коливається від 20% до 30%.
(дані таблиці в кількісному співвідношенні)
Замість підсумку
Найбільш «розпіареним» у волинських медіа виявився кандидат у народні депутати Ігор Палиця. Саме з його іменем та однойменним благодійним фондом пов’язані «джинсові» та рекламні матеріали. Значно менше уваги (поодинокі публікації та інформаційні повідомлення) засобами масової комунікації приділено Степану Івахіву та Ігореві Єремєєву, Об’єднаній опозиції «За Батьківщину», партіям «Удар» і «Свобода».
Нагадаємо, що одними з основних критеріїв дотримання професійних стандартів журналістики є наявність у матеріалі балансу думок/точок зору, достовірність інформації (посилання на джерела) та повнота поданих фактів. Якщо ж інформація має виразний рекламний характер, вона має бути відповідно маркована (позначена зірочкою * або іншим маркувальним знаком або розміщена в рубриці «Політична реклама».
Про методологію
Моніторинг наявності політичної «джинси» в регіональних медіа триватиме із серпня по жовтень 2012 року включно. Аналізу підлягають публікації на виборчу тематику в обласних і міських друкованих ЗМІ, випуски новин на радіо і телебаченні (двічі на день) і стрічки новин та статті в інтернет-виданнях.
Об’єктом моніторингу не стали видання, які з’явилися «під вибори».
Основними критеріями для визначення матеріалів із ознаками замовності є: 1) матеріал ідентичний/подібний до матеріалів в інших ЗМІ, 2) висвітлює інтереси або дії однієї сторони/особи; 3) увага акцентується лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта виборчого процесу. Підставою для вибору цих критеріїв є трактування поняття «джинси» медіа-експертами та медіа-юристами, а також Етичний кодекс українського журналіста.
Ми не зараховували до матеріалів із «джинсою» інформацій про діяльність органів влади і її окремих представників у тому випадку, якщо в повідомленні згадувалася лише державна посада, хоча розуміємо, що поєднання державної і партійної складової є прихованою рекламою суб’єкта і свідчить про використання адміністративного ресурсу.
Всі висновки й точки зору колективу Волинського прес-клубу можуть містити певний відсоток суб’єктивності, оскільки не кожній публікації можна дати однозначну оцінку.
__________________________
Моніторинг дотримання регіональними медіа професійних стандартів журналістики здійснюється Волинською обласною громадською організацією «Волинський прес-клуб» у рамках проекту «Зроби свій вибір – проголосуй!», підтриманого Посольством США в Україні.