You are here:
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Волинський прес-клуб

Волинські медіа – на другій позиції за рівнем гендерної чутливості: результати моніторингу у лютому 2021 р.

У лютому 2021 року стартувала чергова хвиля моніторингу гендерної чутливості регіональних медіа України. Перший моніторинговий період тривав упродовж 8-14 лютого 2021 року. Серед волинських медіа для аналізу було обрано 5 інтернет-видань («ВолиньPost», «Волинські Новини», «Волинь 24», «Перший», «Район.Луцьк») та 5 друкованих видань (газети «Волинь», «Волинська газета», «Твій вибір», «Вісник і К», «Луцький замок»).

Аналіз кожного медіа відбувався за кількома категоріями: кількісними (відсоток чоловіків і жінок як експертів/експерток і героїв/героїнь та вживання фемінітивів) і якісними (використання стереотипних образів і сексистського контенту в журналістських матеріалах). Також ми звертали увагу на наявність матеріалів  з гендерної тематики.

Згідно отриманих даних, у друкованих ЗМІ жінки є експертками (тими, хто коментує ті чи інші теми, події, явища, кого цитують) у 27% випадках, а героїнями (кого згадують у тексті, але не надають слова) – у 40%.

Практично у всіх газетах є статті, які піднімають теми, пов’язані з коронавірусом, зокрема, питання наслідків цієї хвороби та питання вакцинації від Covid-19.

Як герої публікацій чоловіки значно переважають у матеріалах кримінального характеру (вони найчастіше є порушниками, а жінки – потерпілими), про війну та культуру. Жінки більше представлені у статтях на соціальну тематику. Загалом у всіх 5 виданнях героїнь 40%, героїв, відповідно, – 60 %.

Найчастіше жінки як експертки фігурують у статтях газети «Вісник і К» (67%). При цьому тут більша кількість чоловіків як героїв публікацій (57%). На шпальтах і цього видання дуже багато статей про незвичних людей, матеріалів у стилі «невигадані історії». Матеріали ж соціально-політичного характеру в основному подаються знеоособлено. Видання в переважній більшості використовує фемінітиви – журналістка, активістка, поетеса, вчителька, заступниця начальника,  школярка, власниця, майстриня, господиня, але щодо назв керівних посад і певних професій усе ще переважають маскулінітиви - лікар-анестезіолог Ольга Глива, підполковник Ольга Деркач, сімейний лікар Наталія Крищук, завідувач відділення райлікарні Вікторія Лень.

У 38% випадків жінки є експертками у матеріалах «Луцького замку». У 100% випадків вони коментували тему культури і в 50% були героїнями таких публікацій. Тобто чоловіків тут майже не помічаємо. Натомість вони в 4 рази частіше фігурують у матеріалах на тему політики/діяльності органів місцевого самоврядування (80% експертів і 71% героїв). Паритетна кількість експерток і експертів у статтях на тему економіки/бізнесу, а героїнь і героїв – на спортивну тематику. Фемінітиви видання використовує у 92% випадків (черговий синоптик Надія Гола не змогла стати черговою синоптикинею).

Відносно гендернозбалансованими є матеріали газети «Твій вибір», хоча видання надало перевагу коментарям при висвітленні різних тем (67% експертів і лише 33% експерток). У матеріалах видання зафіксовано 100% фемінітивів.

Загалом не зафіксовано жінок як експерток у «Волинській газеті», а героїнями вони були всього у 15% випадків їх загалом зафіксовано не було.

Для збільшення натисніть на зображенні

За результатами лютневого моніторингу, враховуючи три критерії – наявність експерток, героїнь та фемінітивів, найбільш гендерночутливим виданням є газета «Твій вибір» (62%). На другій сходинці – «Вісник» (58%), на третій – «Луцький замок» (55%).

Для збільшення натисніть на зображенні

На жаль, у кількох виданнях зафіксовано і гендернодискримінаційний контент, хоча ці показники не ввійшли в Індекс гендерної чутливості.

Зокрема, у газеті «Вісник» зафіксовано стереотипний контент. Зокрема, йдеться про те, що жінка вдарила чоловіка, а той «мав «совість» звернутися в поліцію і зняти побої. Треба сказати, що на тілі були лише садна». Насильство над чоловіками – одна із замовчуваних тем через нав’язані суспільством стереотипні моделі поведінки, які ретранслює видання.

Сексистський контент зафіксовано у газеті з найвищим Індексом гендерної чутливості – «Твій вибір».  Тут в одній із заміток розповідається про рейтинг найсексуальніших волейболісток. Привертати увагу до матеріалу саме через сексуалізацію професіоналок – це об’єктивація жінки, применшення їх професійних умінь, тож закликаємо видання не поширювати такого контенту.

Водночас, у «Віснику» та «Твоєму виборі» наявні публікації, які стосуються гендерної тематики. Зокрема, є матеріали про курси самооборони для жінок, жіноче обрізання, проблему домашнього насильства (хоча в цій тематиці інформація подана, як замітка про вчинення кримінальних злочинів).

В інтернет-виданнях рівень представленості жінок практично такий же низький, як і в друкованих медіа: експерток  – 29 %, а героїнь – 33 %. Найчастіше жінки коментували питання, які стосуються сфер освіти та культури (у всіх виданнях в цих тематиках експерток – понад 50%). Чоловіки, як і в друкованих ЗМІ, переважають і як експерти, і як герої у матеріалах кримінального характеру (їх тут у всіх виданнях – понад 67%). У цій хвилі моніторингу багато матеріалів на спортивну тематику розповідали про жінок, які займаються легкою атлетикою. Наявність таких матеріалів зумовлена часом проведення відповідних змагань. Адже, як доводили попередні хвилі моніторингу, про жінок-спортсменок медіа розповідають значно рідше, аніж про чоловіків у цій сфері. У цьому ж періоді героїнь у тематиці «спорт» – 44 %.

Чимало матеріалів присвячені темі вакцинації від коронавірусу, актуальній статистиці цього захворювання. Як експерти у темі медицини домінують чоловіки – їх 81%. Низький показник експерток і у матеріалах на економічну тематику – лише 13%. Значна кількість інформації подана знеособлено, з посиланням на офіційні сайти урядових відомств, органів влади, правоохоронних структур та ін.

Найбільш гендернозбалансованими є публікації інтернет-видання «Район.Луцьк» - жінки і чоловіки тут представлені майже однаковою мірою (49% експерток / 51% експертів і 40% героїнь / 60% героїв). Також воно є беззаперечним лідером із використання фемінтивів - 100%.

Високий показник жінок як експерток також у новинах видання «Перший» - 41%, а фемінітиви вжиті в 91% випадків. Подібна ситуація й у сайту «ВолиньPost».

Загалом усі онлайн-медіа у більшості випадків вживають фемінітиви, їх загальний показник – 91% - найвищий серд інших інтернет-видань України, які підлягали моніторингу. Поряд з уже звичними «журналістка», «спортсменка», «чемпіонка», «призерка», «депутатка», видання використовують і поки що рідко вживані – «стоматологиня», «мистецтвознавиця», «культурологиня», «дерматологиня», «керівниця», продюсерка, «генпрокурорка» та інші.

Для збільшення натисніть на зображенні

Матеріалів на гендерну тематику практично немає. Лише видання «Волинь24» розповідало про те, що голову оргкомітету Олімпійських ігор звільнили через сексистські вислови.

Згідно отриманих даних найбільш гендерночутливим не лише серед інтернет-видань, а й усіх волинських медіа став у лютому «Район. Луцьк» - Індекс 63%. На другій позиції з майже однаковими показниками – «Волиньпост» (53%) та «Перший» (52%). Третю позицію також практично  розділяють – «Волинські новини» та «Волинь24».

Для збільшення натисніть на зображенні

Загальний Індекс гендерної чутливості волинських медіа у лютому склав 51%. Це – друга сходинка в рейтингу 240 друкованих та інтернет-видань 24 областей України. Ознайомитися із цими даними (інфографіка) можна на сайті Волинського прес-клубу, або на сторінці у Facebook.

Експертка з моніторингу – Ольга Максим’як, Волинський прес-клуб

___________________

Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних видань України відбувається у межах проекту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.

 

Архів

2021
жовтня
MoTuWeThFrSaSu
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Ресурсний центр ГУРТ


Пошук

Наша сторінка на Facebook